Reklamdjur på modet

Vad vill företagen säga med sin TV-reklam och varför? De ska givetvis sälja, men hur ska jag bli intresserad och övertygas. Just nu verkar det vara inne med djur och där budskapet blir otydligt och mina tankar går i helt fel riktning och märker inte ens vad de vill att jag ska köpa.

Alltså: kattungar med stickade flygplansvingar. Lamm för telefonabonnemang eller mjukt toapapper. En deprimerad ponny som går på gym och längtar efter sin husse. Eller en zebra som snackar brillor… (jo, jag fattar … se bra= zebra). Älgar och papegojor som spelar. Vilka djur är lediga för nästa reklamkampanj?

Hur det går till på en reklambyrå, där kreativa gänget sitter och spånar runt nästa idé? ”Ett djur, varför inte ett talande djur?” Ibland finns det en tydlig koppling: häst – spel på trav, eller det svarta fåret som bröt mot den goda tonen i telefonbranschen. Men ofta finns ingen koppling: vad har kattungar att göra med billiga flygbiljetter – annat än att kattungar är gulliga att titta på och får många klick på nätet?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *