En kund klagar på ett företags utbud. En direktör svarar på klagomålen som illa underbyggda ”bara en massa tyckanden” och gör dessutom narr av kundens titel. Dessutom konstarerar direktören att kunden ”inte mäktar med att se helheten i företagets utbud”. Hur är detta möjligt i dagens kundtillvända värld, där alla företag lyssnar till kunderna, tar till sig klagomålen och ofta rättar sig efter klagomålen? Jo, därför att företaget är ett medieföretag som heter SVT.
Kritiken bemöts med en gränslös självgodhet helt utan självinsikt, det hela känns i allra högsta grad omodern och som ett eko från en förgången tid. Förvånande, speciellt nu när det är extra viktigt för mediebolag att lyssna på omvärlden, väljer SVT att slå dövörat till.
Kritiken går ut på att SVT låter politisk journalistik bli mer underhållning och sport-tv med sketcher och frågesport med försnack, själva tävlingen, eftersnack och att partiledaren inför programmet får frågan: hur känns det?
Läs ordväxlingen mellan docent Kjell Magnusson och SVTs programdirektör Robert Olsson. Vad hade hänt om ett företag svarat på liknande sätt på frågor från tex en kritisk journalist?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svt-later-politiken-bli-till-underhallning_3890174.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/docenten-missar-helheten-hos-svt_3899768.svd’
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/journalisterna-far-en-roll-de-inte-bor-ha_3906186.svd