Storebror i mediehus

Mitt favoritprogram ”Medierna” tog upp att alltfler mediehus uppför sig som ”storebror”. De skaffar sig mer och mer uppgifter om varje läsare för att bättre kunna styra in reklam till just rätt person som t.ex. facebookar på nätet …

Exempel en som nyss fått sitt körkort, får erbjudande om lån till ny bil. Jag råkade själv av misstag klicka på en kameraannons, och vips kommer en rad sådana annonser i mitt facebook-flöde.

Här har alltså tidningarna börjat med att samla in fakta om mig för att anpassa annonseringen.

För ett par år sedan gjorde ICA riktade rabatter till personer som nyss köpt tex blöjor och glass – med erbjudanden om just blöjor och glass. Det blev ett himla liv i media och de fick sluta med precis det som mediehusen själv nu håller på med… http://t.sr.se/1x2NTRs

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *